Mieszkania – w segmencie popularnym negocjacje najmniej skuteczne

Możliwość komentowania Mieszkania – w segmencie popularnym negocjacje najmniej skuteczne została wyłączona, 19/07/2011, przez␣, w␣ceny

W czerwcu na wykresie Indeksu Dopasowania Cenowego Emmerson S.A. zanotowano niewielki wzrost w porównaniu z wcześniejszym miesiącem. Metodologia jego wyznaczania oparta na różnicy pomiędzy cenami ofertowymi oraz transakcyjnymi mieszkań, pozwala sformułować wnioski dotyczące sytuacji na rynku mieszkaniowym w największych miastach Polski.

Ostatni odczyt Indeksu wskazał wartość 97 punktów, czyli na ten sam poziom, co w lutym bieżącego roku.  Wzrost, choć nieznacznych rozmiarów świadczy o tym, że kupujący wynegocjowali niższe upusty cenowe, niż jeszcze miesiąc temu. Na tej podstawie można zakładać, że poprawiła się pozycja osób wystawiających swoje mieszkania na sprzedaż. Z drugiej strony taka zmiana może także wynikać z faktu, że właściciele szukający potencjalnych kupców na swoje mieszkania starają się podawać trochę niższą wyjściową cenę. Może mieć to związek z rozpoczynającym się w czerwcu sezonem urlopowym. Należy dodać, że większość osób planuje wakacje właśnie na okres od czerwca do sierpnia – trudniej w tym czasie znaleźć chętnych na kupno mieszkania. Mając to na uwadze osoby chcące sprzedać swoje lokale muszą nieco obniżyć cenę, aby zwrócić uwagę drugiej strony transakcji. Warto jednak zaznaczyć, że znajdująca się dość wyraźnie poniżej poziomu 100 punktów wartość Indeksu daje jasno do zrozumienia, że obecnie nadal to kupujący są w zdecydowanie lepszej sytuacji i to oni rozdają karty na rynku.

Analiza transakcji lokalami mieszkalnymi, w których pośredniczyła firma Emmerson S.A. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu i Gdańsku wykazała, że na największe obniżki cen mogły liczyć osoby zainteresowane największymi mieszkaniami. Właściciele lokali, których powierzchnia była wyższa niż 80 mkw. w czerwcu w trakcie negocjacji „schodzili” średnio o 4,2% wyjściowej ceny. Z kolei chętni na zakup jednostek mieszkalnych o metrażu pomiędzy 60 a 80 mkw. wytargowali przeciętnie 4,0% początkowej stawki. Mniej wynegocjowali kupujący najmniejsze mieszkania, których powierzchnia nie przekraczała 40 mkw. W tym wypadku upust sięgał średnio 3,7%. Najmniejsze obniżki ceny, co nie może być zaskoczeniem, miały miejsce w przypadku najpopularniejszych mieszkań. Osoby decydujące się na zakup lokali mieszkalnych z tego segmentu – między 40 a 60 mkw., musieli się zadowolić rabatem na poziomie 2,6% początkowej oferty.

Indeks Dopasowania Cenowego Emmerson S.A. (Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A.)

Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A.

Tagi:␣
front

Omnie Emmerson

Avatar
Emmerson S.A. jest jednym z liderów polskiego rynku nieruchomości, prowadząc działalność w zakresie pośrednictwa nieruchomościami, zarządzania, wyceny, rynku komercyjnego, doradztwa finansowego oraz analiz rynkowych.