Kierowcy już jeżdżą nowym odcinkiem A2

Kierowcy już jeżdżą nowym odcinkiem A2
Możliwość komentowania Kierowcy już jeżdżą nowym odcinkiem A2 została wyłączona, 01/12/2011, przez␣, w␣infrastruktura

Pierwsi kierowcy nową trasą przejechali już o północy ze środy na czwartek. Bezpłatnie z tego odcinka będzie można korzystać do 21 maja 2012 roku. Do tej pory A2 liczyła 253,9 km i łączyła Łódź z Nowym Tomyślem. Po oddaniu nowego odcinka autostrada liczy prawie 360 km.

Całkowita wartość inwestycji wynosi 1,6 mld euro, w tym koszt budowy to blisko 1,3 mld euro. Generalnym wykonawcą jest spółka A2Strada (50 proc. udziałów ma Kulczyk Holding, a 50 proc. Strabag). Spółka Autostrada Wielkopolska, w której udziały ma też Kulczyk Holding, zbudowała 255 km A2 i jest jedynym koncesjonariuszem w Polsce, który wykonał tak długi odcinek.

Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa  spółki Autostrada Wielkopolska II przypomniała że trasa A2 do granicy z Niemcami jest największym projektem infrastrukturalnym w Polsce i jednym z większych w Europie, realizowanym w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.

Nowy odcinek A2 został oddany do użytku blisko sześć miesięcy przed ustalonym z rządem terminem. Dzięki tej trasie czas przejazdu z Poznania do Berlina ma skrócić się o ok. 2 godziny i poprawić bezpieczeństwo. Trasa ma wpłynąć też na rozwój gospodarczy kraju i gmin z nią sąsiadujących.

Koszt budowy jednego kilometra w pełni wyposażonej autostrady to 12,2 mln euro. Zakres prac obejmował m.in.: 105,9 km autostrady, w tym 18,5 km przebudowy istniejącej drogi krajowej nr 2, 81 mostów i wiaduktów, 6 pełnych węzłów autostradowych (docelowo 8), 5 Miejsc Poboru Opłat, 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (docelowo 10), wyposażonych w parkingi, toalety, place zabaw dla dzieci, a także 4 bary i 4 stacje benzynowe (ich planowane otwarcie to marzec 2012).

Na trasie wprowadzony zostanie zamknięty system poboru opłat. Kierowcy zapłacą za rzeczywiście przejechane kilometry, pobierając bilet na autostradzie i uiszczając opłatę przy wyjeździe na węzłach.

25 proc. budżetu inwestycji stanowią koszty przeznaczone na ochronę środowiska. Autostrada w 85 proc. przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione programem Natura 2000. W związku z tym powstało blisko 200 przejść i przepustów dla zwierząt.

Inwestycja była finansowana z trzech źródeł: kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny (4 mld 350 mln zł, czyli 1 mld euro – ok. 62 proc. wartości projektu), kredytów udzielonych przez 11 zagranicznych i polskich banków komercyjnych (1 mld 740 mln zł, czyli 400 mln euro – ok. 26 proc.). Środki własne koncesjonariusza to 809,1 mln zł (186 mln euro – ok. 12 proc. wartości inwestycji).

Podpisanie umów ws. finansowania budowy i eksploatacji autostrady A2 Nowy Tomyśl – Świecko nastąpiło w czerwcu 2009 r. W celu budowy i eksploatacji tego odcinka powołano spółkę celową Autostrada Wielkopolska II SA. Budowa tego odcinka A2 ruszyła w lipcu 2009 r.

Odcinek A2 Nowy Tomyśl – Świecko – w odróżnieniu od wcześniej oddanych odcinków tej trasy – ma nawierzchnię betonową. Według niemieckich badań taki rodzaj nawierzchni jest 2’5 do 3 razy trwalszy niż asfaltowy, po 23 latach użytkowania wskaźnik napraw dla nawierzchni betonowej wynosi zaledwie 5 proc., przy aż 80-100 proc. dla nawierzchni asfaltowej.

Źródło: PAP

Tagi:␣
front

Omnie Marta Kosińska

Zajmuję się analizowaniem wtórnego rynku nieruchomości. Pracę rozpoczęłam w agencjach Public Relations i reklamowych. W 2005 roku brałam udział w tworzeniu i wdrażaniu pierwszego serwisu spółki Szybko.pl - www.szybko.pl, a następnie kolejnych portali wprowadzanych na rynek przez Szybko.pl. Od grudnia 2005 przygotowuję analizy rynku nieruchomości, publikowane cyklicznie jako Raport Szybko.pl, Metrohouse i Expandera.