Jak wybrać agencję nieruchomości?

Jak wybrać agencję nieruchomości?
Możliwość komentowania Jak wybrać agencję nieruchomości? została wyłączona, 10/06/2011, przez␣, w␣bez kategorii, porady

Kolejny fragment książki „Jak korzystnie kupić lub sprzedać mieszkanie” autorstwa Jacka Chołoniewskiego. Książkę tę można kupić na www.JakKupicMieszkanie.net . Użytkownicy portalu abcNieruchomości do każdej zamówionej książki otrzymają oryginalny prezent – płaską lupę o formacie karty kredytowej w estetycznym pokrowcu. Aby otrzymać ten prezent należy podać przy zakupie kod promocji: ABC.

Kupując cokolwiek lubimy mieć szeroką i różnorodną, a co najważniejsze pełną ofertę. Dlatego każdy potencjalny kupiec mieszkania chciałby mieć dostęp do wszystkich aktualnych ofert. W każdym z największych miast (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań) jest od 50 do 100 agencji pośrednictwa nieruchomości. W całej Polsce takich agencji jest około 2000. Każda z tych agencji musi więc mieć, siłą rzeczy, tylko niewielką część ofert. Czy jednak, aby mieć dostęp do wszystkich ofert na terenie danego miasta, trzeba się zgłosić do wszystkich działających na jego terenie agencji? Na szczęście nie, bo gdy zgłosisz się do jakiejś agencji, aby znalazła dla ciebie mieszkanie, to wprawdzie najpierw przejrzy ona te oferty sprzedaży, które sama obsługuje, ale (gdy nie będzie wśród nich niczego dla ciebie) przeszuka też strony internetowe z ofertami mieszkań na sprzedaż umieszczonymi przez inne agencje lub bezpośrednio przez właścicieli.

W małych miastach istnieje czasem tylko jedna agencja i wtedy nie ma co się zastanawiać. Gdy jest ich  kilka – możesz odwiedzić każdą z nich. Gorzej, gdy jest ich więcej. Trudno wtedy podać jakieś rozsądne kryterium wyboru. Nie podam teraz recepty na taki wybór, ale spróbuję określić jakie zalety ma agencja duża a jakie mała.

Mała agencja obsługuje mniejszą liczbę klientów i z tego powodu poświęci ci prawdopodobnie więcej czasu i uwagi. Jest to istotny walor, bo każdy, kto kupuje mieszkanie, ma inne, indywidualne i specyficzne upodobania i preferencje, i pracownik agencji powinien je dobrze poznać. Mała agencja będzie na pewno mieć mniej własnych ofert sprzedaży mieszkań niż duża ale, jak już pisaliśmy, sięgnie też także do ogłoszeń internetowych co może sprawić, że jej oferta będzie równie bogata.

Duża agencja ma więcej własnych ofert sprzedaży mieszkań co zwiększa szansę, że spodoba ci się któreś z nich. Jest to o tyle istotne, że gdy wtedy dojdzie do transakcji, to agencja zarobi prowizję nie tylko od kupującego ale i od sprzedającego. Dlatego łatwiej będzie z nią wynegocjować lepsze warunki finansowe (o czym bardziej szczegółowo piszemy w następnym rozdziale).

Oprócz ilości ofert i jakości obsługi ważny jest jeszcze koszt agencyjnych usług. Zdecydowana większość agencji pobiera wynagrodzenie (w formie prowizji, czyli wtedy gdy doprowadzi do transakcji) zarówno od sprzedającego mieszkanie jak i od kupującego. Są jednak agencje, które od kupującego mieszkanie nie pobierają żadnej prowizji (zadowalają się pobraniem jej od sprzedającego). Korzystając z usług takiej właśnie agencji zaoszczędzisz pokaźną kwotę (od kilku do kilkunastu tysięcy złotych).

Proponuję następującą metodę wyboru agencji nieruchomości. Wybierz na początek trzy agencje, z których co najmniej jedna będzie agencją nie pobierającą prowizji od kupującego. Kontakt do agencji nieruchomości znajdziesz wpisując w wyszukiwarkę internetową (np. Google) tekst „agencja nieruchomości” oraz miasto. Na przykład „agencja nieruchomości Lublin”. Możesz też skorzystać z książki telefonicznej lub przejrzeć lokalne gazety. Odwiedź każdą z tych trzech agencji i zapytaj, co ci mogą zaoferować, skoro poszukujesz mieszkania spełniającego określone kryteria. Każdej agencji podaj dokładnie takie same kryteria. Na przykład: mieszkanie dwupokojowe, w Lublinie w cenie nie większej niż 140 tys. złotych. Liczba spełniających te kryteria ofert da ci wyobrażenie o kompetencjach i wytrwałości każdej z agencji w szukaniu dla ciebie odpowiedniego mieszkania. Przy okazji ocenisz jakość obsługi. Jeśli któraś agencja źle wypadnie w tych wstępnych kontaktach – udaj się do kolejnej.

Może się zdarzyć, że ofertę sprzedaży tego samego mieszkania przekażą ci dwie agencje. Jeśli zdecydujesz się na jego kupno, to obie agencje, zgodnie z podpisanymi przez ciebie umowami, mogą domagać się zapłacenia prowizji. Jak tego uniknąć? Jednym ze sposobów jest rozłożenie w czasie kontaktów z poszczególnymi agencjami. Najpierw odwiedź jedną (na przykład tę, która nie pobiera prowizji od kupującego) i dowiedz się, jakie mieszkania, spełniające twoje kryteria, może ci zaproponować. Te najbardziej interesujące obejrzyj. Przychodząc do kolejnej agencji od razu zaznacz, że już masz od innej agencji kilka ofert (poinformuj, jakie), i zapytaj, czy są w stanie znaleźć ci jeszcze jakieś inne.

Tagi:␣
adEstymator

Omnie Jacek Chołoniewski

Niezależny analityk i dziennikarz ekonomiczny. Były pracownik naukowy PAN i UW, doktor nauk fizycznych. Dyrektor generalny wydawnictwa Estymator.